Contre - jour: Hadassah Emmerich

Contre - jour: Hadassah Emmerich
13 nov 2016 - 18 dec 2016
Exhibition Views: 
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Tentoonstellingsoverzicht - Foto Peter Cox
Text: 

The White House Gallery presenteert de eerste solo-tentoonstelling van Hadassah Emmerich in België. De kunstenares (Heerlen, 1974) studeerde aan de Academie Beeldende Kunsten Maastricht, HISK Antwerpen en behaalde een Master in Fine Art aan het Goldsmiths College, Londen. Ze nam deel aan kunstenaars residencies zoals het Künstlerhaus Bethanien Berlijn en het Instituto Buena Bista, Curaçao.
Hadassah Emmerich woont en werkt sinds twee jaar in Brussel.
Haar werk was o.a. te zien in: Gem, Den Haag; Bonnefantenmuseum, Maastricht; Van Abbemuseum, Eindhoven; Kunstmuseum Ravensburg; Arp Museum Rolandseck, MOCA North Miami; MUSAC, Léon; Stedelijk Museum Schiedam en Galeria Kordegarda Warschau.

Het monumentale vijfluik Cold Shoulder Series werd onlangs aangekocht door het recent geopende museum Voorlinden (Caldic Collectie) te Wassenaar.

In haar schilderijen, werken op papier en schilderkundige installaties verweeft Emmerich thema’s zoals identiteit en het lichaam, representaties van ‘het exotische’, en de dialoog tussen abstractie en figuratie. Emmerich selecteert materiaal uit diverse bronnen zoals vintage fotografie boeken, teksten, reclame en kunsthistorische referenties, die samengebracht worden in een fotomontage die vervolgens overgebracht wordt op doek door een combinatie van schilderen en hoogdruk.
In een pleidooi voor een wereld waar tropische kleuren moeiteloos samengaan met koele grijstinten, waar grafische silhouetten zich thuis voelen in efemere ruimtes en waar referenties naar moderne schilderkunst ingebed zijn in de stedelijke ruimte, schept Emmerich een fictieve narratie waarbinnen ‘multiculturalisme’ op schilderkundige wijze bevraagd wordt.