Adrien Lucca

Adrien Lucca
Maquette series - Album source (2015) | Ed. van 5 | 36 x 52 cm | 9 giclée prints op canvas en een tekst in een A3+ folder
Etude D65 n°4, quatre solutions (2013) | 114 x 116 cm | pigmenten aangebracht met een trekpen en potlood op papier, algoritmes
Etude D65 n°2, dégradés / disparitions (2012) | 110 x 162 cm | pigmenten aangebracht met een trekpen en potlood op papier
High density studies - Maquette beta version 1 (2015) | Reeks van 10 maquettes + 3AP | 64 x 60 cm | glicée print op canvas - uniek 64 x 60 cm print in cardboard folder, DVD, tekst
Etude de clarté: gamme harmonique de 56 gris (2009) | 110 x 73 cm | Pencil, indian ink and masking gum on paper
Maquette v.0.2.4.1 - 1/2 large blue / small red-orange lights (2015) | 59 x 53 cm | glicée print op canvas - 294 sources, 685 kleuren, 1400 x 1400 pixels
Biography: 

Ik hou mij vooral bezig met visuele experimenten op basis van een wetenschappelijke methode. Zonder vooraf te weten hoe het resultaat zal zijn, probeer ik manieren te bedenken om visuele objecten te materialiseren door ze te formuleren in de wetenschappelijke taal van de kleurentheorie. Met behulp van fysica en kleurmanagement volg ik een methodologie waarbij de interactie tussen kleuren en licht de sleutel is.

In de voorbije jaren heb ik soms alles met de hand gekleurd (de D65 series), en soms heb ik uitsluitend met de computer en een digitale printer gewerkt (de Colorimetric prints series, waarvan de reeks Maquette een afsplitsing is). In al die gevallen is de methodologie dezelfde: ik begin met het samplen van een reeks kleuren (voor de handgemaakte werken: een verzameling van zelfgemaakte emulsies van pigmenten van hoge kwaliteit, voor de digitale werken een uitgebreide representatieve reeks kleuren, die geprint zijn op dezelfde drager als het uiteindelijke werk). In de tweede fase gebruik ik wetenschappelijke instrumenten om die kleuren te meten, en in de derde fase kan ik ten slotte geometrische structuren creëren waarbij de kleuren de belangrijkste elementen zijn van de visuele objecten.

De werken die in TWH Gallery tentoongesteld worden, komen uit de twee bovengenoemde reeksen. De twee tekeningen van de D65 series (nr. 2 en nr. 4) zijn het resultaat van een grondig onderzoek naar de kleurenlogica, naar de ontelbare mogelijke geometrische variaties en kleurencombinaties die leiden naar equivalente indrukken van grijs. Voor het maken ervan waren maanden van intensief onderzoek en manueel werk nodig. Tussen 2011 en 2014 heb ik in totaal negen dergelijke werken gemaakt, waarbij ik telkens een ander thema aanpakte.

De prints van de reeks Maquette tonen een meer recente evolutie in mijn werk, waarin de voorliefde om te analyseren die te zien is in de D65 series, wat minder aanwezig is. Hoewel ze er een beetje uitzien als foto's van sterren of van galactische nevels, zijn het in feite niets anders dan door de computer berekende lichtbronnen met een verschillende positie, kleur en intensiteit, die hun licht projecteren op een virtueel scherm. Of misschien kunnen we beter zeggen dat ze een geprinte weergave zijn van het mathematische model dat een bepaalde situatie visueel zo exact mogelijk reproduceert.
Tenzij het anders is aangegeven, zijn alle tekeningen in deze reeks uniek. Ze zijn voortgebracht door verschillende lagen algoritmes, waarvan het mechanisme willekeurig is, al volgt de willekeurigheid exact bepaalde kleur- en vormregels.

Text: 

De composities van Adrien Lucca zijn het resultaat van een onderzoek inzake kleurtheorie. De kunstenaar gebruikt wetenschappelijke methodes om de fysische en fysiologische eigenschappen van kleur te analyseren en te ordenen. Deze werkwijze is vergelijkbaar met het componeren van muziek door de herordening van geluiden. Beide disciplines bestaan immers uit verschillende delen die ontleed en opnieuw samengesteld kunnen worden. De studies gebeuren niet lukraak, maar omvatten een web van formules, berekeningen en technieken die complexe vaardigheden en een voortdurend leerproces vereisen. Daarbij staat niet één probleemstelling centraal, maar tracht de kunstenaar zich te wenden tot een aaneenschakeling van topics gerelateerd aan fysica en kleurtheorie, kunstgeschiedenis, fotografie en digitale kunstvormen. Het brede onderzoeksveld wordt voorlopig slechts gedeeltelijk en vooral voor economische doeleinden verkend, dus er is veel ruimte voor de kunstenaar om het verder te exploreren. De tekeningen van Adrien Lucca tonen vaak het procesmatige dat eigen is aan deze analyses en corresponderen vormelijk met een kleurenstudie. Tegelijkertijd experimenteert de kunstenaar met geometrische figuren en optische illusies die de toeschouwer op een actieve manier betrekken. Ze (mis)leiden de ogen en nodigen uit tot een dans waarbij de kijker heen en weer wandelt voor het werk om de samensmelting en de segregatie van kleurlijnen waar te nemen. Een reeks nieuwe werken werd dan weer uitsluitend door computerprogramma’s en een printer uitgevoerd. De toets van de kunstenaar lijkt daardoor te zijn gereduceerd tot het ingeven van formules. Het resultaat is zelfs voor hem grotendeels een verrassing, maar blijft wel het gevolg van zijn vooropgestelde parameters. Ook in deze werken is het procesmatige en het onderzoek van belang, hoewel het resultaat er meer als een afgewerkt product uitziet.

Ilse Roosens